Er is sprake van psychosociale arbeidsbelasting (PSA) wanneer werkstress leidt tot schadelijke fysieke en emotionele reacties bij medewerkers. Ruim een derde van het werk gerelateerde ziekteverzuim ontstaat door werkstress. Daarvoor bestaan de volgende vijf oorzaken:
Samen vallen deze onder de noemer psychosociale arbeidsbelasting (PSA).
Medewerkers krijgen regelmatig te maken met deze vormen van ongewenste omgangsvormen. Vooral minderheidsgroepen komen er vaak mee in aanraking. Ongewenste omgangsvormen zijn dikwijls een gevolg van een gebrek aan sociale en psychologische veiligheid binnen de organisatie.
De PSA voorlichting & analyse die Rots kan aanbieden helpt je een plan van aanpak te maken om die veiligheid te vergroten. Zo ga je ongewenste omgangsvormen tegen en creëer je een werkomgeving waarin alle medewerkers, ongeacht hun achtergrond, zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelen.
Risico’s op PSA moeten worden opgenomen in de RI&E. Daarnaast moet de werkgever in het plan van aanpak maatregelen vermelden om deze risico’s aan te pakken.
Werkdruk – wanneer wordt ‘t werkstress? Een gezonde druk kan voordelen hebben en zorgt ervoor dat je uitgedaagd wordt om een prestatie te leveren.Door zowel een te hoge als te lage werkdruk kan werkstress ontstaan. Vaak heeft de mate van autonomie ook invloed.
Los van de klachten op korte termijn (hoofdpijn, vermoeidheid, maag- en darmklachten, hyperventilatie, slapeloosheid,angst, emotioneel en sociale afstand, concentratiestoornissen en verhoogde kans op (bedrijfs-) ongevallen) heeft het op lange termijn tot gevolg dat een werknemer terecht komt in een “totale uitputting”, oftewel een burn-out
Voor de werkgever betekend dit op korte termijn een hoger ziekteverzuim met hogere kosten en het waterbed effect qua werkdruk. Door uitval stijgt de werkdruk op meerdere plekken in de organisatie. Dit kan op lange termijn leiden tot een afname van de productiviteit en een hogere uitstroom dan gewenst.
Bij Rots kunnen we een inventarisatie maken van de Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA). We meten dit binnen uw organisatie. Zodoende kunnen we, samen met u, onderzoeken of er sprake kan zijn van een overmatige PSA binnen uw organisatie. De PSA inventarisatie kunnen we afnemen via een anonieme online enquête, en betreft de volgende onderwerpen: Algemeen deel over de organisatie, Agressie en geweld, Pesterijen, Seksuele intimidatie, Discriminatie, Thuiswerken, Werkdruk, Werkstress, en Burn-out. De vragen zijn gesteld in het Nederlands en in het Engels.
Als er uit de gegeven antwoorden blijkt dat er binnen een bepaalde organisatie op onderdelen sprake kan zijn van overgepaste PSA, dan is dat aanleiding voor de vertrouwenspersoon om hier aandacht aan te besteden.
De vertrouwenspersoon verzorgt de eerste opvang bij een melding. Dit gesprek is vertrouwelijk. We luisteren en verkennen wat er mogelijk is. Soms wil een medewerker gewoon een luisterend oor. De medewerker kiest of verdere stappen wenselijk zijn.
We maken onderwerpen zoals ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties bespreekbaar. Dit doen we doormiddel van voorlichting en informatie. Dit helpt om ongewenste gedrag te voorkomen.
De vertrouwenspersoon rapporteert jaarlijks aan het management over de meldingen (anoniem) en kijkt daarbij naar de frequentie, trends en signalen. Ook wordt advies gegeven over het verbeteren en optimaliseren van de sociale veiligheid.
Ook wanneer u nog niet bent aangesloten bij Rots Vertrouwenspersonen kunnen we deze inventarisatie opmaken. Nadien kunnen we specifieke acties met u opstellen om beleid op te stellen of actiepunten af te stemmen met elkaar.
Met Rots haal je een stevige sparringpartner in huis. Die naast het vertrouwenspersonenwerk breder meedenkt, meedoet en mee oplost. We nodigen u, elkaar en anderen graag uit om nieuwsgierig te zijn, verder te kijken, om het hoekje te kijken, het perspectief te verbreden. Een Rots kan je 100% vertrouwen op de expertise en onafhankelijkheid. Geen houtje touwtje oplossingen die door sudderen. Rotsen zijn experts die weten waar ze het over hebben en ze treden doortastend op. Zodoende weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Dat geeft minder gedoe. Dat geeft rust, duidelijkheid en oplossingen.
In een gesprek (telefonisch, online of fysiek) maken we kennis. We bespreken uw behoeftes en kijken of er een match is met de diensten van Rots Vertrouwenspersonen.
De klant levert ondertekende overeenkomst aan bij Rots Vertrouwenspersonen.
Na de ondertekening van de overeenkomst stelt Rots één of meerdere vertrouwenspersonen voor aan de klant.
De Vertrouwenspersoon en de klant stemmen af hoe de vertrouwenspersoon bij de medewerkers wordt geïntroduceerd en ze maken een jaarplanning op.
We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op om uw vragen te beantwoorden.
Rotsen zijn eerlijk, open, direct, maken zaken bespreekbaar, halen de angel eruit, nemen hun verantwoordelijkheid. Het komt goed.
Laat hieronder uw telefoonnummer achter en wij zullen u zo snel mogelijk bellen.
Copyright © 2025 Rots Vertrouwenspersonen
Neem contact met ons op en maak eenvoudig een afspraak. We staan voor je klaar om te luisteren en te ondersteunen.