“Waarden zijn als vingerafdrukken. Je laat ze achter in alles wat je doet.” – Elvis Presley
Kernwaarden: waar sta je voor?
Kernwaarden maken duidelijk waar de organisatie voor staat en wat de organisatie wil bereiken. Voorbeelden van kernwaarden zijn: klantgericht, betrouwbaar, vernieuwend of maatschappelijk betrokken. Zingeving & Identiteit; kernwaarden geven aan waarvoor de organisatie staat en wat ze wil bereiken.
Waarom elk bedrijf heldere kernwaarden moet hebben
Niet alleen wordt het zo duidelijker voor klanten en potentiële klanten waar je bedrijf voor staat, ook je medewerkers kunnen met kernwaarden beter werken. Het is daarom voor elk bedrijf belangrijk dat je kernwaarden duidelijk en aanwezig zijn in het bedrijf.
Kernwaarden helpen bij beslissingen
Met kernwaarden geef je aan waarom en hoe je bedrijf dingen doet. Wat kenmerkt je bedrijf, wat wil je bereiken en wie ben je? Aan de hand van kernwaarden kun je veel makkelijker strategische beslissingen nemen. Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Een bedrijf heeft bij voorkeur drie tot vijf heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld: wij zijn nuchter, daadkrachtig en zorgvuldig.
Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken. Je voorkomt veel discussies. Het is daarom een belangrijk onderdeel van je personeelsbeleid. Ook als je een klein bedrijf hebt.