Wanneer is het een flauw grapje en wanneer is het pesten?
Ongewenst gedrag op de werkvloer. Pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie en agressie; medewerkers krijgen regelmatig te maken met ongewenst gedrag op de werkvloer.
Vormen van ongewenst gedrag
Er zijn verschillende vormen van ongewenst gedrag:
- agressie (verbaal en fysiek),
- pesten,
- (seksuele) intimidatie en
- discriminatie (naar leeftijd, sekse, geloofsovertuiging, huidskleur en seksuele geaardheid).
Om een beeld te krijgen van dergelijk onprettig gedrag hieronder wat opsommingen:
Agressie
Schelden, beledigen, vijandige boodschappen, bedreigen, schreeuwen, dreigende bewegingen, lastigvallen, onder druk zetten, irriteren, schoppen, slaan, bijten, vastgrijpen, gebaren.
Pesten
Negeren, buitensluiten, niet groeten, niet reageren, weigeren om samen te werken, roddelen, vertrouwelijke informatie lekken, gezag ondermijnen, spullen of bestanden expres kwijtraken, informatie achterhouden, beschadigen van eigendommen, vervelende opmerkingen of grappen maken, openlijk terechtwijzen, bespotten.
(Seksuele) intimidatie
Seksueel getinte opmerkingen, sms’jes, mails of briefjes; intieme vragen stellen over iemands privéleven, afspraakjes maken, seksuele gunsten vragen (in ruil voor), sissen, aanstaren, seksuele afbeeldingen tonen of sturen, seksueel gerichte gebaren maken, knijpen, iemand proberen te zoenen, vastpakken, doorgang versperren, aanranding, verkrachting.
Discriminatie
Iedere vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van afkomst, geslacht, seksuele geaardheid, leeftijd, handicap, politieke gezindheid, arbeidsrelatie (parttime of fulltime) arbeidscontract (tijdelijk of vast), burgerlijke staat, nationaliteit, godsdienst of levensbeschouwing. Dit onderscheid mag niet het recht op gelijkheid van de mens of de fundamentele vrijheden aantasten.
Waar komt ongewenst gedrag voor?
Ongewenst gedrag kan voorkomen tussen collega’s onderling, tussen leidinggevenden en tussen werknemers en/of hun leidinggevende. Externen (zoals klanten en bezoekers) kunnen betrokken zijn. Soms komt het van één kant, soms van beide kanten. Ook is het relevant om onderscheid te maken tussen ongewenst gedrag veroorzaakt door frustratie en ongewenst gedrag dat bewust ingezet wordt om een doel te bereiken.
Gevolgen ongewenst gedrag
Bedrijfsmatig kunnen de negatieve gevolgen groot zijn: kwaliteitsverlies, minder productiviteit, groter verzuim en groter verloop. Daarbij neemt de innovatiekracht af. En wat te denken van de imagoschade als het verhaal in de pers komt…
De figuur in dit artikel toont dat sommige ongewenste gedragingen zichtbaar zijn en andere niet. De keren dat je genegeerd wordt kunnen zo subtiel zijn, dat anderen er geen weet van hebben. Je twijfelt of je het wel goed ziet, het is jouw woord tegen dat van de ander. Het zijn gedragingen die klein lijken, maar grote consequenties hebben voor het zelfvertrouwen en de eigenwaarde van de betrokkene.
Samen werken aan preventie
Rots Vertrouwenspersonen kan helpen. Met elkaar, ondersteund door een gecertificeerde vertrouwenspersoon maak je een plan van aanpak te maken om die veiligheid te vergroten. Daarin spreek je met elkaar af hoe je ongewenst gedrag tegen gaat en hoe je met elkaar een werkomgeving creëert waarin alle medewerkers, ongeacht hun achtergrond, zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelen.
Neem als werkgever het initiatief om onderwerpen op de agenda te zetten. Binnen een organisatie waar beladen onderwerpen vaak worden besproken ontstaat vanzelf meer openheid en meer vertrouwen bij de individuele medewerker om zijn of haar zorgen te melden.
Rotsen zijn eerlijk, open, direct, maken zaken bespreekbaar, halen de angel eruit, nemen hun verantwoordelijkheid. Wij doen meer.
Het komt goed.
Nieuwsgierig?
Bel ons: +31 85 130 48 78
Bron: Het waait niet vanzelf over ( Natasja van Schaik)